ULTRA QUEEN MONROE

ULTRA QUEEN MONROE
norman d. mayer & hugo roussel jr
p:rec 011 / cdr / 2000 / 2 tracks / 33:48
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norman d. mayer : guitar
hugo roussel jr : prepared guitar, prepared saxophone

5 Comments


  1. SOUND PROJECTOR MUSIC MAGAZINE #08
    février 2001 / by Ed Pinset


    Ultra Queen Monroe features the two ‘owners’ of the label on two decent tracks…the first one has a prepared sax playing against a prepared guitar, the second one is two prepared guitars in unison. The more sombre of these three offerings, a cooling-off period after the frenetic fun of the first two. The first part is a real winner, recalling effortlessly the glory days of Derek Bailey playing against Anthony Braxton – or on the rare occasions when he was still on good terms with Evan Parker, and they played a sax-guitar duo or two. These guys still have to win their spurs in many ways, but it’s a very creditable showing – and the sound dimension is very well realised, in particular the near-industrial metallic chatterings of the guitar. Creates a chilling atmosphere, but not a gloomy one.
    The label is dedicated to home-made values – these are high-quality CD-Rs, taken from tapes, and come issued with computer-printed sleeves. Good artwork for all three, in particular the cracked drawing for Clarence Palmer’s release. These mostly feature the work of young, new players, who have only been together since the 1990s – it renews my faith in improvisation, gives me fresh hopes.

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  2. REVUE & CORRIGÉE #47
    mars 2001 / par Dino


    Ce disque se décompose en (ou se compose de) deux parties. “Ultra Queen Monroe part 1” et “Ultra Queen Monroe part 2”. Une suite onirique et une autre suite onirique. Du chant de baleine échouée dans un garage à mobylettes (la pièce qui fit craquer un éminent membre d’un grand groupe français des années 80) à une contemplation post-atomique. Une musique ambiante qui aurait pu être réalisée par de vieux punks ayant soudain découvert les charmes de La Monte Young, Gavin Bryars ou de Max Eastley.
    Lisant les notes fort instructives adressées par la production, je constate avec stupeur que ce sont de fort studieux jeunes gens (et fort jeunes) qui sont à l’origine de cet essai poétique d’autant plus remarquable qu’il ne s’inscrit pas dans les tendances en vogue. Il n’est pas inutile de souligner que l’auditeur n’étouffe pas sous la boucle, de rigueur de nos jours. Guitares frottées et (un peu de) saxophone préparé. Aucune prétention artistique, mais une mise à plat des rêves moins exprimables. Ces sympathiques plasticiens sont l’équivalent des pré-(ou post, pas de ségrégation ce soir) psychédéliques encensés par l’internationale branchée d’aujourd’hui. S’il est peut-être amusant (pour un vieux pré-punk comme moi) d’observer que les comportements sympathiquement déviants se répètent au fil des années, il est important de rappeler qu’il existe un nouveau label indépendant, mais vraiment indépendant, c’est-à-dire intellectuellement.

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  3. IMPROJAZZ #75
    mai 2001 / par Jacques Oger


    La région nancéenne – allez savoir pourquoi ! – est propice à l’éclosion de musiciens qui explorent de nouveaux champs acoustiques. Ainsi, sur le label Pricilia qu’ils ont créé en 2000, Norman Mayer (guitare préparée) et Hugo Roussel (saxophone préparé et guitare préparée) ont publié plusieurs enregistrements dont celui-ci où ils se / nous plongent dans les délices de la déambulation sonore.
    Les amateurs de guitare électrique trouveront là une musique limpide sachant utiliser les attaques comme autant de bruits de surface au milieu d’étranges réverbérations. Quant au saxophone, nous n’avons pas souvenir d’en avoir entendu jouer d’une manière aussi iconoclaste. A un point tel qu’on oublie rapidement tout ce qui a pu être fait auparavant sur l’instrument et que l’on a vite la troublante impression que cela pourrait bien être la “bonne manière” d’en jouer.
    Si l’art brut devait trouver un écho dans la musique, on le cherchera ici, où, loin des clichés habituels, la musique jouée n’a pas besoin de se défaire d’un quelconque apprentissage ni de références étouffantes. Au contraire, elle affirme d’emblée ses propres valeurs.
    PS: Sur le même label, figure un CD du collectif anglais de Brighton, Clarence Palmer, avec lan Paxon et Andrew Clare (le même qui joue dans The XIII Ghosts et qui a créé le label Infinite Chug).

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  4. RUBBERNECK CD LIST #09
    par Bruce Coates


    The other recordings in this batch demonstrate the possible problems that can be found in the use of preparations. Whereas Rowe’s technique and approach is complete and self-contained, many of these guitarists merely supplement their standard technique or use it as mere interesting noise. The comparison is perhaps not fair but it shows the depth of Rowe’s commitment to an approach that is rarely demonstrated by other musicians (…). Mayer and Roussel Jr. are both guitarists who take Rowe’s lead and the influence of AMM seems readily apparent. Like AMM, their quietly non-confrontational approach draws the listener into the improvisational process. These are two lengthy weirdly atmospheric soundscapes, with in the first instance the guitar providing a broad atmospheric background for some intriguing muted saxophone motives from Roussel Jr.

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  5. ABSURD #08
    juillet 2003 / par Nicolas Malevitsis


    The norman d. mayer/hugo roussel jr. “ultra queen monroe (1-2)” is duo recording between norman mayer (for whom I know nothing) and hugo roussel (who runs pricilia), within its 2 tracks they manage to create different atmospheres. on the 1st part we find norman on prepared guitar and hugo on prepared saxophone, the track’s sound is droning improvisation though to be honest there were moments that the sax sound didn’t work out that good for me (keep in mind that hardly ever do I fancy saxes, etc in improvisation), the 2nd part where we find both of them playing prepared guitars is a great droning improvising I’d dare to say electroacoustic piece. worth cheking it out…

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